Wózek widłowy jest urządzeniem o dużej mocy i wytrzymałości, ale sam sobie nie poradzi. Wymaga on regularnej konserwacji, aby mógł pracować bezpiecznie i wydajnie. Jeśli jesteś właścicielem lub operatorem wózka widłowego (lub kilku), zapewne wiesz, jak drogie mogą być części zamienne i naprawy – zwłaszcza, gdy maszyna zepsuje się w miejscu pracy. Jednym ze sposobów uniknięcia kosztownych napraw jest regularne kontrolowanie wszystkich punktów zużycia w wózku widłowym, co zapewni terminową wymianę uszkodzonych lub zużytych części, zanim spowodują one dalsze uszkodzenia maszyny.
Co najczęściej psuje się w wózkach widłowych?
Jaka jest zatem najczęściej wymieniana część w wózkach widłowych? Cóż, nie jest to akumulator ani rozrusznik (który jest na drugim miejscu). Są to raczej opony. Są one jednym z najważniejszych elementów każdego wózka widłowego, ale również jednym z najdroższych i najbardziej niebezpiecznych do wymiany. Niedopompowanie lub uszkodzenie może silnie zagrażać bezpieczeństwu. Co kilka lub kilkanaście lat konieczna może być wymiana akumulatora. Zwykle jest on najdroższą częścią zamienną do wózka widłowego.
Podkładki i tuleje ścieralne są stosowane w celu zapewnienia płynnego ruchu części. Zapobiegają one ocieraniu się części o siebie, co mogłoby prowadzić do ich zużycia. Tuleje ślizgowe są stosowane do zapobiegania ocieraniu się części o ramę, co zapobiega ich zużyciu. Jednak one same muszą być często zmieniane.
Jakie części mogą zużyć się w wózku widłowym?
Szczotki i ściągaczki do podłóg są używane do czyszczenia podłóg. Szczotki do podłóg są przeznaczone do usuwania zanieczyszczeń z podłóg, natomiast ściągaczki (nazywane również myjkami do podłóg) utrzymują podłogę suchą i wolną od wody. Te dwa urządzenia współpracują ze sobą, aby zapewnić bezpieczne i higieniczne środowisko pracy dla operatora wózka widłowego. Jest to element eksploatacyjny więc jego zużycie następuje szybko. Światła i okablowanie są ważne dla bezpieczeństwa, ale mogą się też zużywać. Najważniejszy będzie regularny przegląd wózków.